Wednesday

Hikmah Di Sebalik Dugaan: Pengajaran Beli Kad Kahwin

Nak borak pasal benda lain pulak harini.. Is nak cerita psl dugaan sebelum kahwin. Setiap orang mesti ada dugaan masing-masing sewaktu preparation majlis.. Mana taknya, nak membina masjid nie, setan bukannya suka. Dugaan kami adalah waktu beli kad kahwin dgn welcome board.. tp plg kronik and the worst service received, Is nak cerita pasal kad kahwin.

Awalnya Is rancang untuk order online je memandangkan banyak online vendors yang menjual kad pada harga yang berpatutan dengan diskaun yang menarik sekarang. Tapi Is akur ikut kehendak mak dan si dia yang prefer shopping barang kasar, bukan virtual. Betul juga rationalnya; bila pergi ke kedai sendiri, kita boleh check credibility penjual, survey antara kedai-kedai berdekatan jadi lebih banyak pilihan, dan kepuasan kerana dapat berunding dengan tuan kedai.

Sepatutnya kami ke Jalan Pudu untuk survey kad memandangkan ramai orang cakap kedai2 dekat situ murah. Tapi kami memang tak tahu selok belok jalan di sana dan setelah terlepas jalan, akhirnya kami buat keputusan untuk survey di jalan TAR sahaja. Waktu survey tu, kami singgah di satu kedai yang mana interiornya sangat menarik dan grafiknya moden dan cantik. Kat sana, kami tengok ramai customer yang datang untuk buat bayaran dan ambil tempahan kad mereka. Kami pun turut tertarik untuk membuat tempahan. Jadi kami terus berurusan dengan pekerja tersebut dan sanggup tunggu dalam sejam lebih untuk berurusan dengan tuan kedainya sendiri.

Nak jadikan cerita, indah khabar dari rupa.. Banyak betul dugaan berurusan dengan pihak mereka. Ready lah untuk membaca satu per satu yer..

Bad Service: 

Seperti customer yang lain, kami berikan deskripsi kad yang kami inginkan beserta info lain yang diperlukan. Is teringin nak tambah isi kad tu dengan bacaan doa pengantin yang Is dah siap google dalam fon dan tunjukkan pada pekerja tersebut. Tak panjang sangat pun tapi dia malas, dan insist suruh Is emailkan sahaja pada mereka. Is sendiri ambil initiative untuk ambil kertas dan pen dan tulis sendiri doa tersebut untuk kesenangan kedua pihak.

Sewaktu berunding tentang kad, Is dan tunang beritahu yang kami prefer design yang simple jadi ingin ubah grafik pada kad pilihan tersebut. Tuan kedai dengan selamba memberitahu kami ia tak cantik, kami diam sahaja dan tetap dengan pendirian kami untuk alter sendiri. Ikut kami lah.. kami yang keluarkan duit. Taste masing2 maa~ Sambil kami sibuk membetulkan spesifikasi kad supaya nampak lebih simple, tuan kedai tu berdehem tanda tak puas hati. Dari mula lagi Is kurang senang dengan layanan mereka, tapi memandangkan si dia yang buat bayaran, Is akur sahaja dengan pilihan kad dan kedainya.
 

Informasi yang salah

Sebelum balik, pekerja kedai tu minta Is untuk emailkan detail lain sebelum mereka proceed untuk buat draft. Berpandukan email yang ada pada invoice, Is pun emaillah pada mereka. Terkejut Is bila tengok email tu bounce back. Berapa kali Is check untuk pastikan spelling email adalah betul. Tapi tetap jugak bounce back. 

Is ambil initiative untuk google sendiri nama kedai tersebut dan akhirnya jumpa facebook mereka. Is siap double confirm nama kedai dan address mereka. Page likes mereka dah cecah 5K++ jadi mesti tempat nie reliable kan? Tengok2 email mereka dah bertukar, rupanya email dalam invoice tak update. Is proceed dan hantarkan pada email yg betul dgn remind mereka yang email pada invoice tu salah in case mereka tak perasan, niat cuma nk infom je tanpa niat lain.

Tak customer-friendly

Is tunggu dan tunggu tapi since takde reply, Is pun messagelah facebook mereka untuk beritahu Is dah hantar email pada address yang dinyatakan dalam facebook dan harap pihak mereka dapat confirmkan kalau email tu dah diterima. Yelah, dalam invoice email lain, dalam facebook pulak lain, manelah tahu kot2 dua-dua email tu takleh pakai, takut pulak info tak diterima pihak mereka.. Karang sampai ke sudah takkan siap kad tu... tarikh majlis pulak makin dekat.. 

Tunggu punya tunggu pun still juga tak dibalas. Jadi Is guna initiative lain pula; whatsapp no. yang diberi, just nk tanya dapat tak email tu.. Yang tu pun sampai ke sudah tak dibalas padahal dia online. Nak kata reply message dari stranger, Is berikan nombor Is pada mereka. Nak kata mereka tak tahu kad yang mana satu, Is siap tulis dengan no. receipt sekali. Last resort Is message fon mereka terus untuk check email time tu Is dah snappy sket. Lewat beberapa hari lepastu baru email Is dibalas (yang lain completely ignored). Mereka suruh check draft... dan apa yang mereka beritahu di akhir kata? “Tak perlu email/whatsapp/msg jika telah reply.” Burn..
 

Kurang professional

Is dah beri semua detail dalam borang yang mereka suruh isi (mereka dah suruh Is tulis dan check sendiri info termasuklah tarikh kalendar Islam) dan apa hasilnya? Design kad memang betul yg kami mintak.... tapi nama, alamat, tarikh, format, semua SALAH! Apa lagi.. keluarlah bakat terpendam Is sejak kolej dulu; mengedit je semua sampai ke sudah. Is siap suruh mereka copy paste je yang Is dah betulkan. Tapi untuk test samada borang info pasal Is tu mereka dah hilangkan atau tidak (dan jugak nak bagi diorang nie buat kerja siket), Is sengaja cuma highlight dan tulis nota untuk mereka double check betul2 nama, alamat dan tarikh. Nasib baik draft seterusnya tu betul.. Nancy Drew in action; Ni kes malas nak double check lah ni.. =___=
 

Bagitahu lain, buatnya lain

Penat kitorang duduk dalam kedai, bincang dengan tuan kedai dengan pekerja dia... Diorang pun dah tulis semua spesifikasi yang kitorang nak. Tapi draftnya lain sungguh.. Dah bincang dah patutnya doa depan sekali, kemudian nama jemputan semua, dan belakang sekali sepatutnya map: hasilnya pulak lain sangat, nama jemputan, kemudian map, akhir sekali baru doa. 

Untuk bunting yg dia bg free pulak; Is dah cakap tak kesah design macamana tapi Is taknak design yang ada unsur binatang, termasuklah burung. Dan hasilnya? Draft bunting tu masih ada unsur burung. Disebabkan Is penat nak tegur mereka lagi, dan nak elakkan conflict, Is email je mereka untuk proceed dan tanya samada full payment kena buat sebelum atau selepas print? Igtkan akan reply lambat lagi. Rupenye Is salah.. Oh. Pasal payment laju pulak reply... Diorang suruh bayar dahulu baru mereka proceed untuk print. Is bukannya daif sangat... Is tahu kebanyakan kedai minta kita bayar berapa puluh percent sebelum print dan full payment waktu nak ambil kad nanti. Tapi Is tetap beritahu je tunang pasal kena langsaikan bayaran dan minta dia liaise dengan kedai tu. Nasib baik tunang Is ambil kesempatan waktu pergi buat bayaran dekat tuan kedai tu untuk betulkan semua yang kitorang tak puas hati sebelum minta mereka proceed termasuklah design bunting yg diorang tak ikot request kami yg simple; taknak ada design unsur haiwan. Nasib baiklah.. Is da imagine kene gunting n letak something else untuk cover design tu pd bunting.
 

Cakap tak serupa bikin

Sebelum buat bayaran, diorang kata printing boleh siap dalam 5 hari. Selepas buat bayaran, diorang betulkan dengan mengatakan printing boleh siap selepas 5 hari masa bekerja tak termasuk sabtu dan ahad, jadi akan siap isnin atau selasa. Itu pon boleh diterima lagi lah... Is prepare je la nk collect isnin/selasa tu. Tapi minggu yang kad tu patut siap pulak, Is masih kurang yakin dgn diorang ni.. so Is call sebab nak tanya progress printing kad, owner tu kata dah siap print cuma nak emboss dan kata akan siap hari rabu pulak. Ok... tukar lg jadual supaya free hari rabu. Hari selasa pulak Is message lagi tanya progress kad dan samada boleh datang collect ke tidak rabu besoknya tu (mmg Is da sangat tak yakin dgn diorang ni). Sampai ke petang rabu tu Is tunggu... langsung tak reply. Dah give up betul dengan layanan kedai mereka, Is serahkan followup tu pada tunang. 

Sekejap je terus tunang Is beritahu yang sebenarnya owner tu ada problem dengan machine, jadi tak boleh emboss. Is marah betul!! Kenapa la tak jujur cakap je? Tak perlulah Is asyik kena rearrange masa sebab ingat nak kena collect kad tu! Nasiblah tunang Is take action untuk call dan marah2 orang kedai tu dan akhirnya mereka cakap akan hantar sendiri kad ke rumah Is hari Jumaat petang dan akan bayar balik wang yang kitorang bayar untuk buat emboss. Bila dah dekat petang, Is dapat message dari tunang yang bagitahu mereka akan datang pukul 9 malam. Dengan setianya Is tunggu... tapi kakak ipar heret juga makan kat luar katanya “Orang tu dah banyak kali tak tepati janji kau ingat dia nak tepati janji ke skarang?” Memang betul pon.. waktu ktorg keluar mkn dlm pukul 9 dapat lagi call dari tunang, owner kedai kata ada hal pulak dan akan datang pukul 11 malam. Kena tunggu lagi... mata Is dah kuyu menanti. 

Yang paling Is marah; bukan sebab diorang datang kul 11.40pm, tp hakikat yang kenapa oh kenapa dah tahu nak datang rumah Is bukan rumah tunang, tapi call jugak nombor tunang Is just untuk bagitau da sampai depan rumah Is? Tunang Is sendiri yang call Is suroh keluar sebab diorang dah depan rumah. Kononnya alasan dia bg dekat tunang Is, tak dapat reach no. Is. Penipu sungguh!! Is memang duduk sebelah fon je, setia menunggu in case diorang nak call bgtau dah sampai. Ni confirm2 samada; takut dengan Is (padahal Is takdela mara2 pun macam tunang Is), atau mungkin dah hilang borang yang Is tulis semua details tmasuklah no. Is, atau juga gatal nak call jugak tunang Is.. T__T
 

Tak berani pulak nak own up

Yang angkut berbox2 kad sampai dalam rumah Is tu bukan owner tu tapi seorang laki. Mungkin husband atau pekerja owner, Is tak tahu. Lelaki tu jugak yang tolong bayarkan balik duit yang kitorang bayar untuk emboss. Owner kedai pulak duduk je dalam kereta tak keluar2. Personal apology pon tak reti2 nak buat ke minah nieeee? Geram betol Is.. Is plak tak sampai hati nak marah lelaki tu sebab dia bukan antara pekerja atau owner yang terbabit sewaktu berurus niaga, mungkin jugak lelaki ni tak tahu apa2 jadi Is try remain calm. Tp Is masih tak percaye pada diorang ni walaupon dah check kad, bunting semua ok... Ternyata fikiran Is betul bila Is question dia, “cukup 700pc kad ke dalam box2 nie?” lelaki tu macam terkejut dan cakap, “eh bukan 1000pc ke?” Is terkejot betul and cakap kitorang cume order 700pc je. Cepat2 lelaki tu masuk balik dalam kereta dan dia kembali semula dan cakap bagi pihak owner yang berdegil lagi tak mau jugak keluar dari kereta, “Kami tersilap print... Ade 1000pc kad dalam box tu.” Is terdiam... dalam hati, kalau diorang berani mintak kitorang bayar.... memang Is akan heret jugak owner tu keluar dari kete, mintak dia berdepan terus face-to-face. Time tu mmg tahap kesabaran dah tercabar. Tapi nasib baik lelaki tu cakap “tapi takpe, kitorang bagi free je 300pc tu.”
  

. . . . . . . . . . . 


Ikutkan hati memang Is nak buat kecoh dekat facebook dia, tapi si dia tak bagi. Katanya kitorang nak bina masjid, tak elok marah2 (pdhal dia pon dah marah2 owner tu). =P Takpelah.. yang penting semua dah selesai.. Majlis pon da lepas. Cuma jadikan ni sebagai peringatan untuk BP supaya berhati2 waktu pilih vendor. Hati2 terutamanya mereka yang nak beli kad di Pertama complex. Is taknak bagitau nama kedai dia, tapi hati2lah ye.

Berat sungguh dugaan pasal kad tu... Family Is pulak time tu tak habis2 tanya bila kad siap, bila nak agihkan kad, etc.. sampai Is dah tak tahu nak cakap apa lagi. Panas je hati memanjang... Tapi Is akui nie ade hikmah jugak sebab:
1) Is tak perlu penat2, susah2 pegi ambik kad nie, dier hanta direct ke rumah. 
2) Dapat free 300pc kad lagi. 
3) Untung kitorang cuma bayar RM598 je dpt 1000 kad kertas mahal jenis ala2 laminated tu sekali dgn bunting.

1 Orang Cakap Hai! :):

Reem Doorgift said...

thanks for sharing

Post a Comment

 

Template by Best Web Hosting